Wednesday, September 30, 2009

Masa Pecutan..

Bismillahirrahmanirahim..


Assalamualaikum wbt..


Sempena aura Hari Raya masih terasa, penulis ingin mengucapkan Salam Aidil Fitri kepada semua.. Afwan atas kegersangan blog ini daripada entri-entri yang baru. Hal ini kerana penulis juga sebenarnya kekeringan idea.


Namun untuk entri kali ini mungkin sekadar perkongsian cerita yang InsyaAllah mudah-mudahan ada pengajarannya.


Al-maklum selepas cuti raya, kebanyakkan kuliah-kuliah di IPT penulis sedang menghabiskan baki-baki kuliah yang tinggal kerana kurang daripada 3 minggu sebelum bermulanya study week.


Mingu-minggu yang tinggal ini, penulis dapat melihat bertapa sibuknya sahabat-sahabat seperjuangan penulis untuk menyiapkan tugasan-tugasan yang masih belum selesai. Ada yang sibuk dengan PSM nya, ada yang kena buat field work nya, assignment nya, dan berbagai-bagai tugasan lagi. Itu belum lagi dicampur dengan kerja-kerja dakwah yang tiada kenal erti “cuti”. Petang, malam walaupun usai subuh.. masa sentiasa diisi dengan halaqah, liqo’, syuro, dan ziarahnya..


Ada yang ingin beruzlah kerana risau akan PSMnya.. Subhanallah..ana doakan semoga Allah memudahkan urusan antunna yang juga sedang menolong agama Allah.. Amiiin..


Wahai akhwat fillah ku sekalian, andai Allah mengizinkan kita dapat graduate dengan cemerlang dibidang akademik, pastinya ia lebih bermakna kerana kita adalah pelajar yang ‘istimewa’..yang membahagikan masa untuk dua tujuan. Mengejar akhirat dan mengejar dunia, dengan diiringi oleh 1 matlamat iaitu mencari redha Allah.. subhanallah..alhamdulillah..laailaha illallah..


Semalam penulis bersama seorang teman yang sama-sama masih berjuang menghabiskan pengajian semester ini, pergi berjumpa dengan PA (penasihat akademik).. Atas urusan untuk mengambil kembali borang Permohonan Penganugerahan Ijazah semester 1, sesi 2009/2010 untuk dihantar ke pejabat fakulti.. Setelah mendapat kembali borang tersebut serta duit raya sebanyak RM5 yang diberi oleh PA (alhamdulillah.. walaupun tanpa angpau), penulis pun mendapat taujih ringkas daripada PA (yang rasanya mempunyai fikrah ......).


“Ha..ini borang kamu. Borang ni hanya boleh diluluskan dengan 1 syarat.. Bila kamu dah lepas & lulus semester ni..”


“Belajar sungguh-sungguhnya satuKALIMAH(bukan nama sebenar)..”


Penulis pun menganggukkan kepala tanda faham atas amanatnya.


Penulis begitu bersyukur kerana mendapat seorang PA yang begitu baik hati.. Atas jasa dan bantuan yang beliau berikan banyak membantu penulis untuk menyiapkan PSM dahulu dengan baik. Alhamdulillah..


Mengenangkan final exam yang hampir tiba, rasa bagai nak luruh jantung memikirkan cabaran yang mendatang..


Ya Allah, mudahkanlah urusan kami..


Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali apa yang Engkau jadikan mudah. Sedang yang susah bisa Engkau jadikan mudah, apabila Engkau menghendakinya.

(HR. Ibn Hibban dalam kitab Sahih-nya, #327 ‘Mawaarid’, Ibn As-sunni 351)


Kepada akhwat fillah sekalian, yuk sama-sama berjuang. Jangan bermalas-malasan dan jangan bertangguh-tangguh dalam urusan. Mari sama-sama kita ubah paradigma dan sikap mazmumah kita. Semoga kita memperoleh yang terbaik atas usaha yang terbaik. “Dakwah No. 1 tapi Study Bukan No.2”

Pagi Lebaran tak ke mana-mana

Kerana tak tidur di malam hari

Diri ini hanya bukan yang sempurna

Tapi cukup sekadar mengingatkan diri sendiri


Semalaman Fatimah sakit perut

Tubuhnya lembik tidak bermaya

Akhwat fillah sekalian, yuk kita memecut

Supaya dakwah lancar bersama



p/s: Doakan agar Da'iyah cilik:Nur Fatimah Najwa sihat daripada cirit-birit..

No comments:

Post a Comment