Tuesday, September 28, 2010

Peningkatan Darjat

Ukht, cuba check suhu ana..

Tinggi ukht, 40 darjah..pegi klinik la.

Ana rasa tak larat la.. ana ingat nak gi fakulti jumpa lecturer dulu..dah buat temu janji nak minta pengesahan sijil..

Enti ada makan kambing golek ke waktu jamuan raya tempoh hari?

Tak de la..ana tak makan pun..mungkin kena hujan kot..

...............

Sejak akhir-akhir ni, banyak kali demam pulak.. Mungkin banyak dosa, Allah nak bersihkan dosa-dosa dengan beri sakit. Nak lihat hambaNya sabar dengan musibah atau tak.

Ketika sedang baring setelah makan ubat, dicapai sebuah buku; Syarah Lengkap Arba'in Ruhiyah, tertarik dengan sebuah tajuk tentang Syarat-Syarat Kelestarian Aliran Pahala Ketika Sakit. Betapa besar pahala bagi orang yang diuji dengan sakit seandainya ia mampu bersabar dengan musibah itu. Sebab itu orang kata sakit itu salah satu kafarah dosa.

Antara syarat-syarat bagi seseorang yang sakit terus mendapat pahala adalah:

1. Sabar atas musibah sakit

Kadang-kadang kita sering mengeluh bila ditimpa musibah sakit..adakala mahu marah-marah dan mengadu pada orang yang datang ziarah.

"Apa salah aku sehingga Allah menurunkan penyakit ini kepada ku?"

Sehingga ada yang lebih kronik mahu mengambil jalan pintas untuk membunuh diri dek kerana tidak sanggup menanggung derita penyakit. Na'uzubillah.. Ketidak sabaran ini lah yang menghalangi kelestarian pahala & pengampunan Allah.

Diceritakan seorang sahabiyah mencela penyakit demam yang dihadapinya, lalu Rasulullah saw besabda:

"Janganlah kamu mencaci-maki penyakit demam, kerana ia dapat menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana alat peniup api dapat menghilangkan karat besi." (HR. Muslim)

Abdul Malik berkata, "Setiap orang pasti akan mendapat ujian sihat, untuk dilihat apakah ia bersyukur. Atau mendapat ujian sakit, untuk dilihat apakh ia bersabar."

Rasulullah saw ada bersabda;

"Sungguh menakjubkan urusan orang Mukmin. Semua urusannya merupakan kebaikan, dan hal ini tidak terjadi kecuali pada orang mukmin. Jika mendappat kegembiraan, ia bersyukur, maka hal itu merupakan kebaikan baginya. Jika mendapat kesusahan, ia bersabar, maka hal itu merupakan kebaikan baginya." (HR. Muslim)

Jadi kalau kita tak dapat bersabar bila ditimpa musibah sakit, maka kita belum layak digelar seorang mukmin. Astaghfirullah... kerdilnya diriku ya ALLAH..

2. Redha atas ketentuan Allah.
Selain bersabar, kita juga hendaklah redha dengan ketentuan yang Allah beri kepada kita. Seharusnya kita yakin bahawa dengan jalan diberi musibah sakit inilah akan terhapusnya dosa-dosa kecil kita, diangkatkan darjat serta dilipatgandakan pahala.

Rasulullah saw bersabda,

"Tidak ada seorang Muslim yang tertusuk duri, atau yang lebih ringan dari itu, melainkan diangkat baginya satu darjat dan dihapuskan darinya satu kesalahan." (HR. Muslim)

3. Tetap Menunaikan Kewajiban yang Ia Mampu
Kewajiban tetap wajib dilaksanakan. Tiada alasan untuk kita meninggalkannya hatta dilanda kesakitan.

Diriwayatkan bahawa Ubai bin Ka'ab bertanya,

"Wahai Rasulullah, apakah pahala demam itu?" Baginda menjawab, "Kebaikan akan sentiasa berjalan pada diri orang yang mengalaminya selagi tubuhnya gementar dan uratnya menegang.
Ubai berkata, "Ya Allah, sesungguhnya aku memohon sakit demamkepada-Mu, yang tidak pula menghalangiku untuk berjihad di jalan-Mu, tidak pula menghalangiku untuk keluar ke Ka'bah-Mu, dan tidak pula menghalangiku untuk mendatangi masjid-Mu." Sehinggatak seorang pun menyentuh tubuh Ubai melainkan ia akan merasakan panas. Hal itu terus berlangsung hingga ia meninggal dunia." (HR. Ahmad)


Subhanallah..betapa besar pengertian musibah sakit bagi para sahabat & sahabiyah.. hinggakan sakit itu merupakan berita gembira seperti datangnya pesta untuk mereka meninggkatkan lagi amal ibadah. Tapi kita? Tidak..bukan kita tapi aku?? Astaghfirullah...kerdilnya aku ya Allah....

Jazakillahu khairan kathir pada akhwat yang menjaga ana ketika demam. Alhamdulillah, ana dah beransur sihat.. Moga musibah sakit ini menjadi peringatan bagi ana agar dapat meningkatkan lagi mutu ibadah.

No comments:

Post a Comment