Monday, March 8, 2010

Pengalaman kedua Mendebarkan di Jalan Raya..


"Alamak ukht, kereta kita ada masalah ni..Semput-semput pulak.. Takkan tak de minyak kot..Ntah-ntah bateri habis.."

"Macam mana ni ukhti.. Astaghfirullah..Astaghfirullah.. "


Seperti biasa, setiap hujung minggu seorang akhwat ini akan turun ke sekolah dengan membawa segunung amanah dan harapan yang besar. Amanah dalam dakwah dan harapan untuk mentarbiyah wajah-wajah kudus adik-adik yang InsyaAllah lebih mantap ilmu agamanya berbanding dirinya yang biasa itu.

Kebiasaannya, ia selesai membuat halaqah usai solat asar. Namun pada hari tersebut salah seorang anak halaqahnya baru kematian ayah. Jadi sebagai seorang yang mempunyai sifat seorang Ummi, ia pun bersama seorang lagi akhwat yang menemaninya berserta anak-anak halaqahnya yang lain bertekad untuk menunaikan hak seorang muslim untuk menziarahinya.

Perjalanan dari sekolah tersebut ke rumah anak halaqahnya amatlah jauh. Sebelum memulakan perjalanan ke Pontian, mereka telah mengisi minyak seperti biasa, cukup untuk perjalanan pergi dan balik. Dengan berbekal tambahan isian minyak sebanyak RM10 lagi,ia menjangka sudah mencukupi untuk perjalanan tersebut.

Usai berziarah dan menghantar kembali anak-anak halaqahnya pulang ke tempat pengajian, ia pun pulang ke Universitinya untuk menghantar kereta yang disewa.

Dalam perjalanan tiba-tiba kereta yang dipandu dengan kelajuan 70km/jam di atas jalan yang sunyi sepi, tiada rumah orang, tiada lampu jalan, dan yang ada hanya hutan dan pepohon semakin bergerak perlahan. Jalan yang yang sebegitu ditambah lagi dengan keadaan jalan yang bengkang bengkok, tulusnya amat menguji kecekapan dan fokus pemandu apatah lagi dia hanya seorang akhwat biasa.


Kereta semakin perlahan...perlahan..perlahan..dan akhirnya berhenti di tepi jalan.. Alhamdulillah sempat untuk berhenti di tepi jalan, kalau tidak..pasti sudah dileyek oleh treler/lori besar yang membontoti kereta mereka ketika itu.

Ketika itu, langit sudah mulai gelap. Sudah masuk waktu maghrib. Mujurlah ia tahu memasang lampu kecemasan, jika tidak... Na'uzubillah..

"Ukht, macam mana ni.. Apa kita nak buat? Gelap la.."

"Ya Allah...macam mana boleh jadi macam ni..Tak kan tak de minyak kot..Ntah-ntah habis bateri.."

Dalam keadaan panik, mereka berdua agak kecelaruan.. Pengalaman pertamalah katakan, kereta mati di tengah jalan..

"Ukht, enti try call siapa-siapa yang boleh tolong kita.."

"Jap..ana try start kereta lagi sekali dahulu."

kceeh.ceceh....
kceeh.ceceh....

Gagal.

Sekali lagi.

kceeh.ceceh....kceeh.ceceh....vroom...

Berjaya!

"Alhamdulillah...hidup. Ana try bawa kereta ni ke depan lagi..Mudah-mudahan dapat ke tepi sedikit. Kalau tengah jala sangat, bahaya jugak."

Baru sahaja 10 meter kereta dalam berjalan, namun ia mati sekali lagi. Kali ini di tempat yang lebih sunyi, lebih bahaya, lebih gelap, di selekoh jalan..

Mati..

Tak berjalan lagi.

Dalam keadaan yang begitu, mereka masih lagi mampu berfikiran waras. Al maklum, khwat yang memandu kereta tersebut pernah mengalami keadaan yang lebih kurang mendebarkan apabila pernah di kepung oleh mat-mat rempit jalanan ketika memandu pulang dari Bangi pada awal-awal pagi suatu ketika dahulu...

Keringat mambasahi tubuh. Bukan sahaja membasahi malah seakan-akan mereka bermandikan peluh..

Tingkat kereta di tutup rapat. pintu dikunci..Bimbang 'ada' yang 'mencapai' masuk ke dalam kereta.

Ada ketika, tiada langsung kenderaan yang melalui jalan itu menyebabkan suasana sekitar tersangatlah hening..

Sunyi...

Sunyi......

Terfikir untuk keluar dari kereta bagi mendapatkan bantuan dan menolak kereta lebih ke tepi supaya tidak membahayakan pemandu lain.

Namun semua itu dibatalkan kerana mereka berdua adalah WANITA. Sangat bahaya...

Sesekali terlintas akan kes rogol dan bunuh yang semakin hangat dipaparkan di dada-dada akhbar.

Astagfirullah...

Astagfirullah...

Astagfirullah...hal 'azim..

Pergantungan secara total, hanya pada ALLAH swt..

Itulah juga pengalaman pertama bersolat di dalam kereta yang belum pernah mereka lakukan. Situasi ketika itu amat berbeza sekali jika melakukan solat ketika di dalam bas saat pulang ke kampung mahupun bermusafir atas urusan dakwah.

Setelah, beberapa kali cuba menghubungi kenalan untuk mendapatkan pertolongan, Alhamdulillah ya Robb..ada juga yang dapat menolong mereka.

Ternyata, masalah kehabisan minyak menjadi punca utama mengapa kereta itu mati di tengah jalan..Hampir 1 jam lebih mereka terperangkap dalam kereta sementara menunggu bantuan.

Alhamdulillah..apabila bantuan tiba, hati semakin lega..

Dalam perjalanan pulang, pujian kesyukuran tiada henti dilafazkan..

Inilah indahnya sangat melaksanakan amanah dakwah..Pelbagai kenangan dilalui.

Namun ini sangat memberi pengajaran yang amat bermakna pada mereka..iaitu..

ISI MINYAK KERETA LEBIH JIKA BERJALAN JAUH.


Tapi apa yang penting adalah belajar untuk mengimani dan mengukuhkan kalimah syahadatain yang sering disampaikan pada mad'u-mad'u.

Alhamdulillah...
Alhamdulillah...Alhamdulillah...Alhamdulillah...ya robb..

No comments:

Post a Comment