Wednesday, July 14, 2010

Selingan..Cikgu oh cikgu..

Bismillah..

....................
Suatu pagi di sebuah taska..

Gu..Gu..uu..gu..

Apa? Cikgu tak faham..kamu nak apa?

Nak tu gu..nak uku, guu..nak ego..naak..

Sambil tangannya menunjuk-nunjuk buku-buku dan mainan lego yang berada di atas rak..

Oh..baru la tahu apa yang si kecil ini mahukan.. jika diterjemahkan kembali:

Cikgu..Cikgu..itu cikgu..
Apa? Cikgu tak faham..kamu nak apa?

Nak itu cikgu..nak buku, cikgu..nak lego..naak...


Kanak-kanak ini bijak..perasaan ingin tahu mereka terhadap sekitar mereka sangat tinggi..sebab itu mereka suka bermain..buat itu dan ini..

Berkomunikasi dengan kanak-kanak, perlu kurangkan kata-kata yang berunsur negatif..seperti..

"Jangan main tangga!"..Apa yang akan dia buat adalah..buat aksi kuak lentang dan turun naik tangga di situ..
"Jangan main air di bilik air!" ..Apa yang akan dia buat adalah..pasti akan jumpa dia dalam keadaan basah kuyup jika ada peluang masuk ke situ..

"Jangan lompat-lompat! Jangan lari-lari!"..Apa yang akan dia buat adalah..~dah tahu skema jawapannya kan..?~

Lumrah mereka nak cuba semua benda..maklumlah banyak jumpa perkara baru setelah muncul di dunia ini..

Pernah ada akhwat berkata,
Jangan halang dan sekat apa yang anak anda ingin lakukan supaya bila besar dia akan menjadi pahlawan Islam yang memburu musuh-musuh Islam laknatullah seperti singa yang kelaparan..

Tapi jika tidak dikawal, bimbang keselamatannya pula..hmmm..

Pernah suatu hari, salah seorang kanak-kanak tersebut mematahkan cermin matanya dengan tak sengaja kerana menyangka itu adalah alat mainannya..maka dengan rasa sebak dan marah..terkedu melihat cermin matanya dipatahkan..lantas cikgunya itu menekup muka seakan-akan sedang menangis tersedu-sedu....ketika itu..datang pula salah seorang daripada mereka datang menghampiri cikgunya dan mengusap-usap serta membelai bahu cikgu seakan-akan sedang memujuk..

Guuuu..guu.guuuu..

Terdengar pula seorang rakan mereka berkata..
Aiyoo..tak taiyoo..egu angis...Aiyoo..tak taiyooo...

Rasa kelakar pula ketika itu..sayang juga mereka pada cikgunya yang mandikan dan basuh kencing berak 5~6 hari seminggu..

Jika ada kesalahan yang dibuat, ditanya dahulu..

Sayang cikgu tak?

Ayaang...

Kalau sayang, dengar cakap cikgu boleh?

Uuleeh..

Tapi sekiranya kesalahan diulang lagi, pasti akan dapat hukuman agar tahu itu adalah satu kesalahan.

Dodoian zikir pagi dan petang setiap hari di telinga mereka menyebabkan zikir itu sudah dihafal dalam ingatan mereka..

Hasbii rabbi..Jallallah..maafiqalbi..ghairullah..nur muhammad..sollallah..laailahaillallah.. Cukuplah bagiku..Engkau ya Allah..Tiada di hatiku..melainkan Mu..Nur Muhammad..Ya Rasulallah..Tiada yang ku sembah..Selain Mu ya Allah.. Cintakan bunga..akan layu..cintakan manusia..akan mati..cintakan Allah..kekal abadi..itulah cinta, cinta yang hakiki..

Doa seorang guru:

Jadi anak yang soleh/solehah dan dengar kata ibu dan ayah ya..Amiin..

Sumayyah..


Hafizin..


Syakirin..(adiknya hafizin)


Farith..(lepas kena paksa bangun dari tido..)


Sebahagian yang sporting berposing depan kamera

Lagu favourite:

Satu..satu..sayang sayang Allah.. Dua..dua..sayang Rasulullah.. Tiga..tiga..syang ibu ayah.. 1,2, 3 sayang semuanya...

1 comment:

  1. perjalanan hidup.. dulu kita dididik. sekarang kita mendidik. cuma faktor semasa mengundang dilema. hanya cubalah yang terbaik untuk anak yang dididik, amin...salam ramadan.

    ReplyDelete