Saturday, February 21, 2009

Tiada Guna Melengah-lengahkan Amalan

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi saw bersabda:

"Siapa yang melambat-lambatkan amalannya: keturunannya tidak akan bersegera untuknya."

(Riwayat Muslim)


Keterangan:

+ "Bersegera untuknya." : menampung kekurangan amalannya.
(Syarah Sahih Muslim)

Alhamdulillah..pengalaman disentuh tarbiyah memang ana tak dapat lupakan seumur hidup..ada juga yang kata pengalaman dilanggar tarbiyah, tersepak tarbiyah, dan macam2 lagi.. tapi yang penting melalui tarbiyah, ana dapat macam2.. Ana tak pernah menjangka hidup ana akan berubah se'dahsyat' ini.. Ye la..tiba2 je sekarang dah pandai nak ajak orang kepada kebaikan & halang orang jauhi kemungkaran @ dalam konteks yang lebih mudah difahami iaitu berdakwah kepada org.. uish..tak terfikir langsung...

Jatuh bangunnya iman dah jadi lumrah bagi seorang Da'ie @ Da'iyah...macam tu la juga ana.. ada akhwat yang kata "Kalau dakwah kita ok, ok la jugak study kita..", tak kurang juga yang kata " Kalau iman dia yazid, mutabaah pun full, gerenti dakwah dia pun power.. tapi kalau dakwah pun tenggelam timbul macam melepaskan batuk di tepi tangga,..huk..huk..hukk..cube check mutabaah dia..sure-sure ada yang sangkut.."..begitulah lumrahnya..

Tapi ape yang penting? .."Kerjesame.." Ish..2x... Yang penting adalah kesedara kita terhadap tanggungjawab sebagai khalifah di Bumi.. Tugas dakwah ni seharusnya dipikul oleh semua orang biarpun dia adalah seorang tukang cuci, suri rumah sepenuh masa, pekerja pejabat, jurutera maupun student..bukannya hanya digalas oleh pak-pak ustaz atau Ustazah2..

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar, merekalah orang-orang yang beruntung. " (Surah Ali Imran, ayat 104)


Jadi apa kaitannya dengan Hadith di atas?? Ana just nak relate kan bahawa bila datangnya seruan untuk berdakwah, janganlah dilambat-lambatkan @ di postpone dahulu tanggungjawabnya.. kerana ini adalah tugas yang mulia..benda yang Rasulullah saw juga lakukan.. So why not kita teruskan perjuangan ini??..

Mana la nak tahu, bila2 masa je Allah boleh tarik semua nikmat yang telah Dia beri pada kita..Nikmat kesihatan, nikmat akal, Nikmat masa... " Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang telah kamu dustakan?"..


"Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasehati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa."
(Al-A'raf,ayat 164)

No comments:

Post a Comment