Friday, April 10, 2009

Yakin Dengan Rezeki Tuhan..

Bismillahirrahmanirahim...

Ertinya: "...Barang siapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya, dan Dia memberikan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu." (Surah At-Talaq, ayat 2 dan 3)

Doa yang sering dilantunkan dibibir para hamba yang membutuhkan bantuan dan pertolongan dari Allah. Sebagai manusia yang sentiasa dihimpit oleh rasa kelelahan dan lemah, hanya Dialah satu-satunya yang menjadi sandaran paling utuh. Sebelum dicurahkan rasa kelelahan pada manusia, selayaknya segala bebanan dan keserabutan dipangkukan pada ribaan Rabb nya.

Setiap titisan air mata yang gugur lantaran dunia amat sia-sia. Bimbang kerana pintu rezeki semakin menyempit, khuatir akan jodoh yang belum tiba, gusar kerana urusan dunia..dan segala macam bentuk kegusaran yang selalu singgah untuk membuatkan iman sang hamba luntur. Mengintai-intai tiap masa untuk menghumban manusia kelembah keputusasaan.

Dugaan yang datang, ujian yang tiba, benar-benar menyesakkan dada.
Kadang-kadang, datang bisikan yang bisa-bisa saja melemahkan semangat..

Oh Tuhan, bantuilah hambaMu ini saat-saat ia amat berharap pertolonganMu..Sesungguhnya iman kuat mengatakan pintu rezekiMu tidak pernah sedikit mengecilkan luasnya.. Tiap titisan mutiara yang berjatuhan hanyalah kerana takut akan azabMu..Moga pengharapan kepadaMu semakin utuh. Aku mencintaiMu ya Allah, jiwa dan ragaku buatMu ya Rabb..

No comments:

Post a Comment