Friday, May 22, 2009

Mujahadah di rumah vs Mujahadah di kampus



Salam mujahadah pada semua ketika cuti semeter ni.. Baik yang berada di rumah mahupun yang berada di kampus.. Cabaran untuk maintainkan iman tak sama tapi serupa.. Walau apa pun, moga kita sama-sama saling membantu agar sifat-sifat jahiliyah dulu-dulu tidak datang menguasai diri...


4 comments:

  1. Assalamua'laikum salam mujahadah kembali buat ukhti yg dirindui kerana Allah.

    ingin dikongsikan pengisian masukan ms liqa' negeri yg ana hadiri minggu lepas...

    kata seorg akhwat ni... lebih kurang beginilah bunyinye...

    "sebenarnya kita yg meletakkan kesukaran pd diri sendiri.. ada yg mengatakan d rumah iman low/mudah down dn sebagainya... sebb mind setting kita dh terset mcm tu.. dimana-mana pun sm"

    hmm betul, tepat sekali kenyataan akhwat tu... ana mengakui kebenaran kata-katanya..

    jd ayuh sm ubah mind setting kita..
    ana dapat merasakan kebenaran kenyataan itu, alhamdulillah, malah lebih baik lg, alhamdulillah, insya'Allah.

    astaghfirullah mg Allah mengampuni bicara yg khilaf, amin.

    wassalam

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikum salam ya ukhti fillah yang ku rindui juga.. Jauh di mata dekat di hati dekat lagi di dalam doa.. hehe..

    Ana setuju sangat dengan apa yang enti kongsikan tu.. Semua bergantung atas kita.. Honestly, ana juga mengakuinya.. kadang2 walaupun ana dikelilingi dengan kalangan yang mengerjakan mutaba'ah namun pada sisi lain ana down.. Wallahu'alam..Allah yang lebih mengetahui apa yang ana fikir dan rasa. Sebab itu ana katakan mujahadah di rumah tak sama dengan mujahadah di kampus tapi ia lebih kurang serupa..

    Ukht, ana rindula pada enti.. hehehe.. Semoga tetap tsabat & istimrar di rumah.. Akhwat di sini semua tanya pasal enti..

    Esok (Jumaat) ana akan ke UKM hantar adik2 untuk gi program di sana. Pastu bleh balik rumah..

    Actually ana baru baik daripada demam..badan susut sangat..hilang 5kg. Dalam masa yang sama kena jaga si comel Nur Fatimah Najwa..bergilir2 ana dengan sorang akhwat jaga baby tu. Tapi bila turn ana jga, kejap je badan berpeluh then badan kurang panas. Tahu sebab ape?? Fatimah tue berat..kena dukung jer kalau di meragam..Hehehe..tapi atleast macam2 ana belajar jadi baby sitter nie..

    Banyak pulak celotehnya, maklumlah dah lama tak bersua, banyak perkara yang nak dikongsi.. =)

    Wassalam..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah...

    kembali bersua... Assalamua'laikum, ukhti jaga kesihatan jgn lupa makan ubat ye... subhanallah Maha suci Allah yg menitipkan rasa rindu d hati hambaNya.. Ana juga rindu pd nt..

    bila rindu.. berdoalah padaNya agar org yg dirindui turut merindui kita dan mhon mg ukhuwah kita terpelihara dalam rahmat Allah, insya'Allah.

    hmm.. byklh pengalaman nt jg baby.. bleh gt ready to baitul muslim insya'Allah..

    insya'Allah for imani, doakan ana ye ukhtifillahku sayang...

    sbenarnya suke sgt dengar celoteh nt.. jd banyak pun xpe =)

    program ape tu? informlah ana, moga ana jg boleh berbuat demikian, itulh pengorbanan, insya'Allah..

    bl balik rumah kem salam mak ye..
    bilalah ana dpt p kg nt, teringin sangat.. Allahu akbar... kata padanya "'kak ....' kem salam sayang dan rindu pada makcik" =)

    semoga suatu ms nanti ana dpt p umah nt n berkenalan dgn mak nt, insya'Allah, biiznillah...

    wallahua'lam
    sayang dn rindu ukhti, kerana Allah, insya'Allah
    wassalam

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah Start esok until 1 Jun ada prog untuk adik2 sekolah.. InsyaAllah ana dengan 2 orang akhwat lagi akan iringi diorang sampai UKM..bukan mudah nak yakinkan parent diorang untuk lepas anak2 mereka gi program ni... Macam2 ana buat untuk lobi agar diorang pegi.. InsyaAllah ini program 1st mereka dengan PBTC.. Oh lupa, adik2 nie kirim salam pada nti.. Bila la lagi nti dapat jenguk mereka lagi..

    Tentang baby comel tu.. Ohh..berhempas pulas akhwat jaga sebab pengasuhnya sakit mata. Maybe seminggu kot fatimah dijaga oleh amah2 dia.. =) Hari 1st amah jaga, fatimah kembung perut..tapi 2nd day dah tak meragam dah.. Amah dia dah terer jaga & pujuk.. =p Satu lagi, Fatimah nie senang je kalau nak pujuk..kasi main air (basahkan muka dia and biarkan air mengalir kat tangan dia. Tapi jaga sampai basah kuyup & kesejukkan. Just touch air tu sikit2 je)..Sure ketawa la..

    Ooo..nak cerita lebih sampai kapan pun tak sure bila nak habis..

    InsyaAllah, ada rezeki sampailah ke teratak ana di kampung tu..Sekarang dah jadi kebun cili dan terung+ pokok gaharu pulak. Adik ana tue dah jadi usahawan muda pulak..Ada je idea dia nak berbudi pada tanah..

    Wassalam.. =)

    ReplyDelete