Monday, March 9, 2009

Imtihan Buat Akhwat fillah ku Tersayang..



Oh Tuhan..bertuahnya antunna diduga Allah sebegini rupa.. bertuahnya antunna diberi ujian sehebat ini..

Mungkin kerana kesibukan mengendalikan program sempena Maulidur Rasul: Kem Menjejak Sirah (KMS) menyebabkan ramai akhwat yang lewat mengetahui perihal kecelakaan yang menimpa dua orang akhwat mereka yang tersayang.. Alhamdulillah program berjalan lancar..tapi biasalah tak semua program sempurna secara total..tapi tahniah pada ajk-ajk yang terlibat menjayakan program sebaik mungkin..

Pagi Sabtu..
"Akak dah tahu pasal akhwat kita?"
kata seorang akhwat padaku

"Mmm..cerita yang mana satu..?"

"Oh..tak pe lah..takde pape.."

Usai membaca ma'thurat, saya perlu menghantar serang peserta ke kolejnya..katanya ada program lain..ingat di hati nak singgah ke bilik kejap..cuba check dalam kocek.."Eh..jaket tu akhwat tu pinjam..dalam tu ada kunci bilik.." Saya cuba call..Tak dapat. Seperti telefon dimatikan..Rasa tak sedap hati ni.. Saya tanya pada teman yang bertanyakan tentang perihal akhwat tersebut Subuh tadi.."Uhkti, enti tahu tak kat mana akhwat ni sekarang? Ana try call dari tadi tapi tak berangkat..Risau pulak..Selalunya dia ni selalu tegur mana-mana akhwat yang suka matikan henfon..sebab henfon tu penting..mana la tahu ada perkara Urgent nak bagitahu.."


"Kak..akak bertenang dulu ea..Ana nak cerita ni..Malam tadi dua orang akhwat kita kecelakaan.. Akhwat yang akak tanyakan tu luka teruk di kepala dan yang sorang lagi ada luka-luka kat badan..ramai lagi akhwat yang tak tahu tentang hal ni..Ana fikir nanti dulu baru bagi tahu. Takut diorang terkejut.."


"Innalillah..Ya Rabbi Ya Karim..Macam mana sampai jadi macam tu..?"


"Panjang cerita die kak..Nanti ana cerita ea.."


Saya benar-benar terkejut dengan berita ini. Kalau tak salah saya, ini merupakan insident paling teruk..selalunya akhwat jatuh moto luka-luka sedikit saja biasalah tu..Kalau tanya akhwat di medan lain pun begitu..

Tapi..Alhamdulillah..sehingga hari ini..keadaan keduanya bertambah baik..dah boleh senyum dan ketawa..Cuma seorang akhwat yang bengkak di kepala tak dapat ketawa banyak sangat sebab rasa sakit bergegar kepala bila nak ketawa..Dengar rasa kelakar juga. Ye la..bila keadaan begini terjadi..kita dapat lihat ukhwah itu sangat ketara..Time ni la baru dapat layanan istimewa daripada akhwat-akhwat lain..ada yang tolong urutkan..ada yang tolong basuhkan pakaian..ada yang tolong belikan makanan yang sedap-sedap dan ada yang 'tolong habiskan makanan akhwat yang sakit'..Tumpang sekaki la tu..

Begitu cantik Allah susun setiap perkara yang berlaku dalam hidup kita.. Barang kali kita tak suka apa yang Allah beri tapi sebenarnya terselit begitu banyak nikmat dan hikmah yang Allah nak beri pada HambaNya..

".....Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." (Al- Baqarah:216)


Buat Ukhti tersayang lillahi Ta'ala..ana doakan moga cepat sembuh.. Sesungguhnya banyak tugas dan tanggungjawab yang perlu kita pikul..dan masih banyak yang belum terlaksana.. Sesungguhnya setiap perkara yang berlaku itu ada hikmahnya..Tidaklah ia terjadi dengan sia-sia..


"(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka." (Ali-Imran:191)


Ku dedikasikan lagu ini buatmu Ukhti..

Sabarlah wahai saudaraku Tuk menggapai cita Jalan yang kau tempuh sangat panjang Tak sekedar bongkah batu karang Yakinlah wahai saudaraku Kemenangan kan menjelang Walau tak kita hadapi masanya Tetaplah Al-Haq pasti menang Tanam di hati benih iman sejati Berpadu dengan jiwa Rabbani Tempa jasadmu jadi pahlawan sejati Tuk tegakkan kalimat Ilahi Pancang tekadmu Jangan mudah mengeluh Pastikan azzam-mu smakin meninggi Kejayaan Islam bukanlah Sekedar mimpi Namun janji Allah Yang Haq dan pasti...!!


No comments:

Post a Comment