Sunday, March 1, 2009

Monolog Qalbu


Hatiku bersenandung duka
Rintihanku pada Yang Maha Pencipta
Pada tiap malam sepertiga
Saat manusia dibuai lena
Hatiku meronta-ronta
Perasaan rinduku yang kian ketara
Munajatku padamu tak pernah ku lupa
Dalam tiap-tiap kudusnya doa
Tak sabar rasanya detik bersua

Ujian ini bukti cintamu
Pada aku hamba yang hina
Biar sakit hingga ke hulu
Namun hanya padamu tempat ku meminta
Kerna kutahu tiada suatu yang sia-sia
Datang dariMu Yang Maha Kuasa

Kubaluti hati ini
Dengan selendang putih kesabaran
Kupujuk jiwa nan suci
Dengan janji-janji Tuhan
Biarlah sedu sedan ini
Kutangisi pada yang berhak
Moga dengan rahmat dan kasihNya
Berikan ku secebis ketabahan
Kerna ku pasti segala kejadian
Telah tertulis pada lembaran buku suratan

Bermonolognya hati
Segera menginsafi
Satu persatu diselami
Banyaknya khilaf tak terperi
Kuyakinkan diri
Bahawa dugaan ini hanya gerimis pagi
Kerana pabila sinar mentari mencium dahi
Terbitlah pelangi yang dinanti

Kau sentiasa di situ
Tak pernah kemana-mana
Hanya aku yang merasa Kau jauh
Namun hakikatnya di sisi cuma
Kau sentiasa ada
Menemani ku dengan kasih yang paling dalam
Yang selalu mengiringi tidur ku yang sepi
Yang menjaga ku tika ku lemah
Yang menyambut ku bila ku tersungkur

Monolog kalbu ini menampar diri
Butanya aku dalam celik
Tersesatnya aku dalam terang
Tak pernah aku jelajah hati ini
Ternyata ada kalimah indah yang tersembunyi
Yang perlu aku cintai
Yang wajib aku imani


Kudambakan segenggam tabah
Ku harapkan sinar hidayah
Agar dapat kusulaminya menjadi tenunan yang indah
Lantaran letih menjadi hambaNya yang lemah
Melihatkan nafsu berpesta meriah
Kerana aku mudah tersungkur rebah
Tiada guna lagi menangis
Tiada guna lagi bersedih
Hanya berbekal doa yang tulus
Kupohon rahmat kasihMu
Wahai Tuhan Yang Maha Kudus

No comments:

Post a Comment