Wednesday, March 25, 2009

Rindu Pada Kampung..



Teringat waktu berada di kampung, setiap petang saya dan ahli keluarga yang lain akan minum petang di belakang rumah sambil melihat sawah bendang yang telah diusahakan sejak abah kecil lagi..di kampung tiada bunyi bising, tiada udara tercemar, tiada budaya kuning, biru, hijau, kelabu asap dan sebagainya.. Balik rumah memang terapi yang sangat bagus. Bila balik rumah, mutaba'ah kadang-kala lebih baik daripada berada di kampus (selalunya la..)..

Teringat juga waktu pagi dan petang bersama adik bongsu yang debab dan montel, memancing ikan di telaga belakang rumah..Sambil mendendang lagu Selawat Murah Rezeki, sambil terdengar kicauan burung..Wah..sekejap-sekejap dapat ikan puyu, sekejap-sekejap dapat ikan sepat, sekejap-sekejap dapat ikan haruan (Uish..ikan haruan??)..


Teringat waktu bila masuk waktu solat,..sama-sama solat jemaah. Malam-malam baca ma'thurat dan al-Quran sama-sama. Sambil-sambil dengar hafazan si adik bongsu yang debab dan montel itu lagi..Sama-sama menghafal nama surah-surah..

Perusahaan Tanaman cili milik Adik lelaki sulung saya..

Tapi..di kampus juga seronok, dapat pengisian tiap minggu, ada program, dapat jumpa akhwat..Alhamdulillah...banyak kurniaan yang Allah berikan pada hambaNya..cuma kadang-kadang hamba itu sendiri tidak pandai bersyukur.

"Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan??" (55:13..)

Moga hati tak terbolak-balik..moga langkah tak terpesong..moga jiwa tak tercalar..moga segala gerak kerja sentiasa berpaksikan "LILLAHI TA'ALA.." dalam menggalas tugas dan tanggungjawab mengajak manusia mentauhid pada Satu KALIMAH Ahad..

No comments:

Post a Comment